Svar: Dagsplan - rytme med måltider og søvn
23. juni 2019
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og alle dine tanker - og velkommen til:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Jeres datter er en fysisk stor pige, og det lyder ikke som om, at hun mangler noget. Men nu hvor hun er 6.5 måned gammel, så er det vigtigt, at du øger antallet af hendes måltider, så hun får flere skemåltider dagligt - 3 hovedmåltider (morgen, frokost og aften) og to mellemmåltider (formiddag og eftermiddag). Sammen med alle måltider skal hun tilbydes vand af kop, og så skal hun naturligt også stadig ammes :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at lave en dagsplan, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og tilbydes brystet, før hun skal sove. På den måde skaber du plads i maven til både fast føde og mælk. Det er helt okay, at hun ikke spiser så store portioner. Det er faktisk bedre at hun spiser ½ dl. 3 gange dagligt end 1.5 dl. på en gang. Det giver stadig plads til mælken og så er det også med til at vænne hende til skemaden, samtidig med at det giver en variation af mad, som hun ikke får, hvis hun kun spiser en gang dagligt.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre. Skal ikke længere ammes, når hun vågner og dagen begynder.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 8.30: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9...
Frokost 11: Tilbydes lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurkeringe, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12
Eftermiddag 15-16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker osv. i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt - drømmeamning og sover videre
Som du kan se af denne dagsplan, så ligger måltiderne nogenlunde fast, og jeg foreslår, at du giver hende et mellemmåltid om formiddagen, før du ammer og putter hende til dagens første lur. Jeg skønner, at hun godt vil kunne blive puttet lidt senere, end du gør lige nu, og det vil måske gøre, at hun sover en lille smule længere.
Middagsluren ligger også en lille smule senere, end hun plejer at blive puttet og nu med frokost inden - samt amning, før hun skal sove.
Hun vil naturligt have behov for 3 lure dagligt og "reglen om ikke at sove efter kl 16" gælder kun børn, som er over 1 år gamle...
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde nogenlunde fast i spisetiderne (+/- en halv time), og så kan søvnen godt variere lidt derimellem, så hun nogle dage måske sover en længere første lur, og andre dage er det så middagsluren som er længst. Det er helt okay med denne fleksibilitet. Det lyder som om, at hendes stå op tidspunkt og puttetidspunkt ligger nogenlunde fast, og det er super fint.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde med lidt grovere grødtyper nu, så hun får f.eks havregrød. Det kan også være med til at gøre, at hun har lettere ved at spise det, når det er lidt fastere i munden :) Du bør stoppe amningen kl 06 og i stedet stå op og starte dagen med morgengrød, så hun har appetit til grøden, når denne tilbydes. Og i stedet kan hun så få brystet før putning....
Hun kan tilbydes hjemmelavet grøntsagsmos med udgangspunkt i den mad, som I andre spiser og det er vigtigt, at hun nu begynder at få kød og fisk i sin grøntsagsmos, ligesom det vil være rigtig godt hvis du kan variere mellem mange forskellige grøntsager. Og du kan også købe færdige baby-middagsretter til hende, hvor det vil være rigtig godt, at du vælger retter, som er til børn fra 6 måneder, så hun får mere bid og mere smag.
Det er super godt, at hun er glad for mad i hånden. Det skal du endelig bibeholde, og du må gerne tilbyde hende mad i hånden, når du sætter hende til bordet, så hun starter med at sidde og gnaske og gumle lidt selv, og du kan så følge efter med lidt skemad. Det er rigtig godt, hvis du kan holde hendes koncentration omkring maden og sikre at måltidet ikke trækker unødigt langt ud. Sæt dig foran hende, hold maden i en skål i den ene hånd og skeen i den anden, brug din mimik og dine lyde "mam mam mam" så hun spejler sig i dig, åbner munden, ind med skeen, og gentager processen. Når hun så bliver afledt, så følg hende "hov, ja der kom far, hej far", fang hendes opmærksomhed igen "hej skat, skal du have lidt at drikke", giv hende lidt vand og gå så igang med skemaden igen.
Som du kan se af dagsplanen, så vil hun lige nu skulle tilbydes brystet ca. 6 gange i døgnet - tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Og det er godt, hvis amningerne kan ligge netop her, fordi det sikrer hende mælk/væske nok og samtidig giver plads til skemaden.
Når hun bliver 7 måneder, så vil det være passende med 4 amninger og det vil være amningerne formiddag og eftermiddag som forsvinder her. Det vil sige, at de nuværende mellemmåltider vil begynde at fylde lidt mere og derfor erstatte de nuværende amninger. På den måde trappes naturligt ned i antallet af amninger.
I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 amninger, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Da du skal begynde at arbejde her og far overtage barslen, så kan det være en god idé at tilbyde hende mme af kop (evt. tudkop) før middagsluren, som erstatning for amning. Far kan godt forsøge med en flaske, men da det ikke er sikkert, at hun vil tage imod en flaske, kan hun få mme af kop i stedet som erstatning for denne amning og du kan stadig amme hende aften og sen aften.
Hvis far ikke kan få hende til at drikke mme om dagen, så kan det være nødvendigt at lægge de tre amninger aften, sen aften og tidlig morgen, men mon ikke det kan lade sig gøre - det vil være rart for jer alle, og du vil kunne få mere sammenhængende nattesøvn på denne måde :)
Jeg tænker, at ovenstående dagsplan vil hjælpe jer til lidt mere rytme og bedre søvn dagen igennem. Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej og også giver lidt ro med på vejen :)
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem fra de første smagsprøver, og til jeres datter er igang med familiemaden (4-18 måneder). Du kan også slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvordan og hvorledes det skal tilberedes osv. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (3. udg. 1 oplag 2018).
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske